مرکزتخصصی تعلیم، تربیت و توانمندسازی آینده سـازان مبـتـکـر، خلاق، نـوآور و "فــرانــگــر"

مرکزتخصصی تعلیم، تربیت و توانمندسازی آینده سـازان مبـتـکـر، خلاق، نـوآور و "فــرانــگــر"

ارائه‌ی خدمات مربی گری، رهیاری، استعداد آفرینی ، نخبه پروری، هدایت تحصیلی و مهندسی سبک زندگی آینده‌سازان
مرکزتخصصی تعلیم، تربیت و توانمندسازی آینده سـازان مبـتـکـر، خلاق، نـوآور و "فــرانــگــر"

مرکزتخصصی تعلیم، تربیت و توانمندسازی آینده سـازان مبـتـکـر، خلاق، نـوآور و "فــرانــگــر"

ارائه‌ی خدمات مربی گری، رهیاری، استعداد آفرینی ، نخبه پروری، هدایت تحصیلی و مهندسی سبک زندگی آینده‌سازان

رابرت استرنبرگ (Robert Sternberg)- نظریه هوش سه‌گانه:

نظریه هوش سه‌گانه‌ی رابرت جی استرنبرگ، به سه نوع هوش، شامل هوش تجربی، هوش تلفیقی و هوش عَملی، به شرح ذیل اشاره می‌کند؛

  1. هوش تجربی: هوش تجربی در حقیقت شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌های عَملی است که از طریق تعلیم‌وتربیت و تجربه‌ی عملی حاصل می‌شود. این نوع هوش را می‌توان به‌عنوان عاملِ اصلیِ ایجاد و توسعه‌ی مهارت تفکر انتقادی، مهارت حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی دانست.
  2. هوش تلفیقی: هوش تلفیقی به استفاده بهینه از مهارت‌ها و دانشِ تجربه شده اشاره دارد. این نوع از هوش شامل توانایی تلفیق و تحلیلِ ارتباط بین دانش‌ها، استراتژی‌ها و مهارت‌های مختلف می‌باشد. هوش تلفیقی به‌عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های انعطاف‌پذیر، در راستای استفاده از دانش تجربی و انتخاب راهبردها، معرفی می‌گردد.
  3. هوش عملی: هوش عملی شامل توانایی بکار گیریِ دانش و مهارت‌ها، در مواجهه با وظایف و مسائل محتمل در زندگی است. این نوع هوش به ارتباط بین مفاهیم عَملی و عملکرد واقعی، در مواقع واقعی اشاره دارد. هوش عملی تحتِ‌تأثیرِ میزانِ تکرار و تداومِ تصمیم‌گیری‌های مستمر و انجام عمل‌های مؤثر و کارآمد، قرار می‌گیرد.

نظریه هوش سه‌گانه و استفاده از این سه نوع هوش برای سنجیدن، توسعه و بهبود عملکرد فرد در مواقع مختلف زندگی استفاده می‌شود. هدف اصلی این نظریه، ایجاد توازن بین این سه نوع هوش و به‌کارگیری آن‌ها در مواقع متفاوت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد