پیشتازان نسل فرانگر

پیشتازان نسل فرانگر

خودشناسی، خودفراگیری، خودکنترلی، خودتوسعه‌گری، خوداشتغالی و کارآفرینی نسل آینده
پیشتازان نسل فرانگر

پیشتازان نسل فرانگر

خودشناسی، خودفراگیری، خودکنترلی، خودتوسعه‌گری، خوداشتغالی و کارآفرینی نسل آینده

هوش کلامی/زبانی/گفتاری Verbal/Linguistic Intelligence:

مشخصه‌ها و مؤلفه‌های این هوش:

دانش‌آموزانی که این هوش در آن‌ها مسلط است، از مهارت شنیداری بالایی برخوردارند. کلمه‌ها را چه در گفتار و چه در نوشتار هم ازنظر معنایی و هم ازنظر ساختار جمله‌بندی درست به کار می‌برند. علاقه به خواندن مخصوصاً خواندن داستان و شعر دارند. از بازی با کلمات لذت می‌برند. از بازی با جمله‌هایی که به‌خاطر هم‌نشینی حروف متنافر تکرارشان سخت و سبب اشتباه می‌شود لذت می‌برند، ولی خود در این مورد مهارت داشته و کمتر دچار اشتباه می‌شوند. به ساختار و صدا و معنا در زبان حساس هستند. مثلاً اغلب از تلفظ پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها (مخصوصاً لهجه‌های شهرستانی) ایراد می‌گیرند. از همسالان خود که در تلفظ کلمه‌ها مشکل‌دارند ایراد می‌گیرند. به‌راحتی معنی و مفهوم بعضی از لطیفه‌ها و جوک‌ها را می‌فهمند، آن‌ها را برای دوستان یا بزرگ‌ترها تعریف می‌کنند و از واکنش آن‌ها لذت می‌برند. دامنه‌ی حوزه‌ی لغات مورداستفاده‌ی آن‌ها نسبت به سن آن‌ها وسیع تراست. کلمه‌ها و لغاتی که خوانده یا شنیده‌اند را در صحبت‌هایشان بکار می‌برند. می‌توانند داستان بسازند، داستان‌هایی را که شنیده یا خوانده‌اند دوباره تعریف و بازآفرینی کنند. در تعریف وقایعی که دیده‌اند یا شنیده‌اند یا خوانده‌اند مهارت دارند. اسامی مکان و زمان دقیق و جزئیات محل‌هایی را که دیده‌اند به‌خوبی به حافظه می‌سپارند. از گوش‌دادن به هر چیزی بیشتر لذت می‌برند. از گفتگوهای شفاهی لذت برده و با دیگران از طریق کلام به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کنند. بدون آمادگی قبلی قادرند سخنرانی کنند. در ارائه‌ی گزارش مثلاً گزارش شفاهی سفرهای علمی و غیره توانا هستند. در ارائه‌ی گزارش‌های کتبی و توضیح و تفسیر داستان لذت می‌برند. در فعالیت‌های ادبی مدرسه مثلاً درست‌کردن روزنامه‌دیواری کلاس و یا مدرسه شرکت می‌کنند. به‌سرعت تایپ‌کردن را فرامی‌گیرند. در یادگیری زبان‌های دوم و سوم غیر از زبان مادری خود استعداد دارند. در یادگیری دروس تاریخ، اجتماعی و انگلیسی (حفظ‌کردنی‌ها) نسبت به ریاضی و فیزیک (درک‌کردنی‌ها) موفقیت بیشتری دارند. از گوش‌دادن به رادیو بیشتر از دیدن تلویزیون لذت می‌برند. از جمع‌آوری مجلات و کتب موردعلاقه‌ی خود و انواع CDهای صوتی لذت می‌برند. بهترین جایزه برای آن‌ها خرید یک دستگاه پخش‌کننده‌ی محتواهای چندرسانه‌ای جیبی و یا قابل‌حمل است، چون به کمک آن‌ها می‌توانند زمان فراغتشان را با گوش‌دادن به ترانه، موسیقی و کتاب‌های صوتی پر کنند. در جوابگویی به تلفن در منزل چنانچه از طرف والدین منع نشده باشند، پیش‌قدم هستند. اشعار و ترانه‌های زیادی را از حفظ می‌دانند و به همین علت از حافظه‌ی خوبی برخوردارند که روزبه‌روز به توان آن اضافه می‌شود. علاقه‌ی زیادی به خرید لوازم‌تحریر مانند مداد، دفتر، خودکار، قلم در انواع مختلف دارد. دفتر خاطرات دارند و همیشه خاطراتشان را در آن می‌نویسند. به‌زودی در کاربرد علامت‌های سجاوندی در نوشته‌هایشان مانند " ، .؟ : > < " ، مهارت پیدا می‌کنند.

 این دسته از دانش‌آموزان چنانچه هوش مسلط آن‌ها توسط آموزگاران و مربیان باتجربه تشخیص‌داده‌شده و این مهم، با والدین دانش‌آموز در میان گذاشته شود، آنگاه می‌توان در راستای رشد و شکوفایی آن‌ها و نیز برنامه‌ریزی بهینه برای اوقات فراغتشان در تعطیلات تابستانی اقدام نمود. مثلاً؛

1- ثبت‌نام در کلاس‌های زبان خارجی

2- شرکت در کلاس‌های فن بیان، نمایش و نمایشنامه‌نویسی

3- کارگاه‌های داستان‌نویسی

4- کلاس‌های آموزش شعر و شاعری

5- آموزش خبرنگاری و ژورنالیسم

 6- گویندگی و مجری‌گری در رادیو و تلویزیون

7- کتاب‌خوانی و سریع خوانی

8- فن بازیگری و هنرپیشگی

چنانچه این روند تعامل در مثلث آموزگار، دانش‌آموز، والدین صورت بگیرد. مشاغل زیر حرفه‌هایی هستند که این افراد در آینده می‌توانند در آن‌ها، موفق و سرآمد باشند:

سیاست‌مدار، خطیب، نویسنده، شاعر، ناقد ادبی، ویراستار، داستان‌سرا و قصه‌نویس، نمایش نویس و سناریست، روزنامه‌نگار، زبان‌شناس مسلط به چند زبان بیگانه، معلم و استاد دانشگاه در رشته‌های ادبیات و زبان‌های خارجی، گوینده‌ی رادیو و تلویزیون، مجری رادیو و تلویزیون، بازاریاب، مشاور تربیتی، مشاور حقوقی و وکیل‌مدافع، گفتار درمان، سیاستمدار، رهبر (گروه، حزب، سازمان)، کتابدار، تندنویس.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد