اصطلاح "همافزایی" یا سینرژی، به قدرت ترکیبی گروهی از چیزها در هنگام کار با هم اشاره دارد که منجر به تأثیری بیشتر از مجموع تأثیرات جداگانه آنها میشود. در اینجا چند نکته کلیدی در مورد همافزایی وجود دارد؛
تعریف: همافزایی تعامل یا همکاری دو یا چند سازمان، ماده یا عامل متفاوت، برای ایجاد یک اثر ترکیبی، بیشتر از آنچه که هر یک بهتنهایی میتواند ایجاد نمایند، است.
- همچنین میتواند در کار تیمی و ایجاد همکاری و هماهنگی بیشتر و بهتر، بین عوامل دخیل در فرایند، جایی که تلاشهای ترکیبی منجر به افزایش بهرهوری یا نتایج مطلوبترمیشود، بکار گرفته شود.
- برای مثال، وقتی هنرمندان و شرکتهای ضبط به طور مؤثر با همدیگر کار و فعالیت مشترک میکنند، یک همافزایی ایجاد میکنند که به نفع هر دو طرف است.
- هدف ادغام و مشارکت، ایجاد همافزایی است که به شرکتها امکان میدهد رقابتی باقی بمانند، صرفهجویی در هزینهها ایجاد کنند یا ارزش سهامداران را افزایش دهند.
- بهعنوانمثال میتوان به همافزایی بازاریابی و همافزایی مالی بین دو یا چند بنگاه اقتصادی و یا کسب و کار، اشاره کرد.
هم افزایی یا سینرژی، می تواند در زمینه های فعالیت های کلان ذیل، بسیار مؤثر باشد؛
دردنیای پزشکی، درک اینکه چگونه داروها یا درمانهای مختلف بهصورت سینرژیک با هم تعامل دارند، برای مراقبت مؤثر از بیمار بسیار مهم است.